Inzichten
Jany Henkens, stagiaire , 30 mei 2018

5 insights die ons voltankten op FUEL18

FUEL, het innovatieseminarie van Medialaan, tankt je vol met updates over nieuwe media, technologie en telecommunicatie. Headline stuurde stagiaire Jany Henkens naar Brussel. Gaf FUEL haar (brand-)stof tot nadenken?

Als student Communicatiemanagement aan de AP Hogeschool kreeg ik de kans om FUEL18 mee te maken vanop de eerste rij. Volgende vijf learnings bleven bij mij alvast hangen:

 

1/ Vernietig die ‘comfortkussens’

“Onze klanten zijn er niet klaar voor”. “We hebben nog maar pas alles aangepast”. “Hoe het momenteel gaat is ook goed”. Elk excuus om niet te vernieuwen vergelijkt futurologist Dietmar Dahmen met een comfortkussen. Het is hoog tijd om die comfortkussens te vernietigen. Deze tip nam Dahmen trouwens letterlijk. Hij scheurde op het podium zijn ‘comfortkussens’ aan flarden met een kettingzaag. Waarom? Simpelweg “Because the new makes us strong and the old makes us weak”. Dahmen raadt iedereen aan om door ‘the wall of technology’ te breken.

 

“It’s time to break through the stone wall of technology”. - Dietmar Dahmen (futurologist)

 

2/ Zet volop in op AI

De technologische ontwikkeling gaat snel. Héél snel. Volgens Nexxworks-oprichter en innovatie-expert Peter Hinssen wordt de serie ‘Black Mirror’ binnenkort realiteit. ‘Black Mirror’ toont ons een wereld waarin snelle technologische ontwikkelingen en de donkerste instincten van de mensheid met elkaar botsen. AI werkt momenteel beter dan ooit. Als we Hinssen mogen geloven is AI binnen enkele jaren als de nieuwe elektriciteit.

 

3/ Denk bij AI niet enkel aan robots

Chatbots, virtuele assistenten, voice control devices,.. AI is overal. Hoewel het zo lijkt, draait Artificial Intelligence niet enkel om machines. Volgens BBC-producer Ian Forrester zullen robots het menselijke werk overnemen, maar dan slechts ten dele en nooit volledig. Hij gelooft dat juist het menselijke aspect, gecombineerd AI, een krachtige tool kan zijn. Zo zullen er binnenkort bijvoorbeeld podcasts bestaan, gemaakt door jouw favoriete sprekers, die zich aanpassen aan de weersomstandigheden, aan je stemming, aan je route,.. dankzij AI.

 

4/ Personaliseer de customer experience
Als klein bedrijf is het niet gemakkelijk om op te boksen tegen de grote spelers. Experience is de enige manier om op te vallen. De consument wil een beleving krijgen bij elke stap in de customer journey. Een gestandaardiseerde klantenreis is vandaag de dag al lang verleden tijd. Ian Forrester herinnert ons eraan dat elke klant verschillende behoeften heeft en dus ook een op maat gemaakte ervaring verwacht. En hij kan het weten als expert in Perceptive Media. Elke stap moet volgens hem een verrassende gepersonaliseerde ervaring inhouden.

 

5/ DO MORE

Het levensmotto van content- en YouTube-sensatie Casey Neistat luidt: “DO MORE”. Ook dit motto is heel toepasselijk voor onze content wereld. Zijn tip: blijf niet in je ivoren toren zitten. Kom naar buiten. De regels altijd volgen, brengt je niet altijd waar je wilt. Zo gebruikte hij het videobudget van Nike doodleuk om de wereld rond te reizen, maar scoorde hij daarmee wél een hit op YouTube, met een filmpje dat inmiddels meer dan 27 miljoen keer is bekeken. Als student vond ik het erg inspirerend om het verhaal van Casey te horen. Voor mij was hij de strafste spreker van de dag. Daarom besloot ik om Casey’s motto uit te proberen. Door me na het congres op een tactische plaats te positioneren, scoorde ik een selfie met de YouTube-ster. Do More!

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=WxfZkMm3wcg

“I’ve always succeeded the most when blindly following my passions.” - Casey Neistat (Youtube star & founder 368)

 

Zullen we ook jouw merk voltanken met waardevolle en relevante content? Neem even contact op.

Please update your browser

You’re using an older version of your browser. Please update to access our site and all our solutions, including our worldwide country risk assessments.

Update