Projecten
Johan Copermans, Editor in chief, Headline Publishing, 02 mei 2018

Hoe ruim 17.000 collega's verenigen in één personeelsmagazine?

Het is een uitdaging voor vele multinationals met tal van filialen: hoe maken we een relevant personeelsmagazine voor onze grote, diverse groep collega’s? Een blad dat vertrouwd aanvoelt en dichtbij de medewerker staat – en tegelijk onze strategische visie uitdraagt. ENGIE en Headline Publishing gingen de uitdaging aan. Of liever: de vier uitdagingen.

1/ Focus op synergie

Het magazine moet vier verschillende entiteiten aanspreken. En dat betekent: duizenden erg diverse medewerkers. Synergie is het codewoord. De artikels focussen maximaal op de samenwerking tussen collega’s van ENGIE Axima, ENGIE Cofely, ENGIE Electrabel en ENGIE Fabricom. Het magazine heet dan ook niet toevallig: ‘Wij zijn ENGIE’.

 

2/ Een duidelijk Belgische stempel

ENGIE is een multinational met een hoofdzetel in Parijs. Maar ‘Wij zijn ENGIE’ is een uitgesproken Belgisch blad, met content van en voor de Belgische collega’s. Daarom maken we reportages over werven in het hele land, van Oostende tot Luik.

 

3/ Menselijke verhalen

ENGIE-medewerkers voeren vaak erg technische taken uit, velen weten daarenboven nauwelijks wat hun collega’s in andere divisies of entiteiten doen. Een blik op de werkplek van een medewerker of een focus op pretparken en zwembaden waar vele verschillende afdelingen samenwerken, helpt de muren te slopen. Wij zijn ENGIE vertrekt vanuit menselijke verhalen op de werkvloer, deelt Instagram-kiekjes van collega’s, laat zelfs de kinderen van medewerkers aan het woord.

 

4/ Integratie in het bredere plaatje

Tegelijk met het opstarten van het nieuwe magazine hielden ENGIE en Headline’s moedermaatschappij TBWA een strategische oefening. Doel: ENGIE positioneren als een bedrijf dat België helpt UPgraden tot rolmodel in energie-efficiëntie. Resultaat: een campagne die UP heet met bijhorend logo en kleurenpallet. Het hele UP-verhaal werd geïntegreerd in het magazine en maakte van de lezers de eerste ambassadeurs.

 

Klant aan het woord: een hechte tandem

Florence Coppenolle, communicatiedirecteur bij ENGIE, onderstreept de pluspunten van de samenwerking aan. “Wij hebben echt als een hechte tandem gewerkt aan de nieuwe positionering van het eengemaakte ENGIE-magazine voor België. Headline Publishing lette er met name op om de informatie zo aantrekkelijk mogelijk te maken, uitgesproken laagdrempelig en toegankelijk voor iedere medewerker. Die benadering liet ons toe om één van onze  strategische doelstellingen - het versterken van de onderlinge kennis van en samenwerking tussen de verschillende teams – te verduidelijken."

 

Hoe kan Headline Publishing jouw personeelsmagazine opstarten of beter maken? We nemen graag contact met je op!

 

Please update your browser

You’re using an older version of your browser. Please update to access our site and all our solutions, including our worldwide country risk assessments.

Update